24.1.19

Internationaal

Wanneer ik zou beweren dat bovenstaande auto een  Alfa-Romeo is, dan is uw terechte vraag of het  me in mijn bol  geslagen is Goed, ik probeer het  anders. Een Willys dan? Vandezelfde fabriek als die de Jeep op vier wielen zette? Nee, hè? Maar toch zijn mijn beweringen waar, want het wonderlijke is  dat zowel de Italiaanse als de Amerikaanse  fabriek de auto, een Renault "Dauphine", in licentie gebouwd hebben en het wordt nog veel aardiger: de "Dauphine" werd bovendien  gebouwd dan wel geassembleerd in Argentinië, Australië, Brazilië, Israel, Nieuw-Zeeland en Spanje terwijl in Japan de bodemplaat gebruikt werd voor de Hino "Contessa". Zonder tegenspreken was de "Dauphine" met zijn afleidingen als de "Ondine" en de "Gordini" een internationaal gebouwde auto. De vorm was op het eerste gezicht ontleend aan de grotere Renault "Frégate", die november1950 verscheen, maar die tradioneel de motor voorin had en de aandrijving op de achterwielen. De "Dauphine" (met motor en aandrijving achterin) kwam in maart 1956 uit.  De motor was een watergekoelde viercylinderkopklepper met een inhoud van 845cc, die de auto, met een drieversnellingsbak, een topsnelheid gaf van  115 km/u. Een jaar later stond de "Dauphine-Gordini" op de Parijse Salon, met een vierbak en tien kilometer sneller.