7.1.19

Nagekomen wens

Volksgenoten, onderdanen, zuigelingen in de kinderdagverblijven, bejaarden - zijn jullie nou nog niet dood? - en ander tuig, 2018 is thans verstreken en ik werp met jullie een blik terug voordat we een nieuwe, nog nauwelijks beschreven, bladzijde opslaan: daar waren vorig jaar de vele succesvolle optredens van mijn goede vrienden Volodja Volodjovich, Recep en Donald, vooral laatstgenoemde verdient op handen te worden gedragen zeker omdat hij met duim en wijsvinger van zijn rechterhand zo'n buitengewoon fraaie o weet te maken, waarom hij de wijsvinger van zijn linkerhand niet door die o steekt is mij overigens een raadsel. Maar volksgenoten, wat hebben jullie in 2018 jullie stinkende best gedaan en hoe onrechtvaardig is het dan, dat als woord van het jaar blokkeerfriezen  is gekozen, hoe goed herinner  ik me dat vroeger simpele woorden als stronthommel, patjepeeër en kanebraaier op ieders tong lagen. Ik heb mogen ontdekken dat jullie vorig jaar in gestrekte looppas achter Klaas Dijkhoff zijn gaan aanrennen  en hem tot 'politicus van het jaar' hebben gekozen, waarom is mij volstrekt onduidelijk, maar misschien kiezen jullie nutella wel als favoriete boterhambeleg.  2019 brengt veel nieuws: zo zullen bejaarden net als overjarige dieselautomobielen niet meer op sraat mogen komen, met die maatregel hoopt de regering de zorgkosten te kunnen beperken, zodat de directies van de zorgverzekeraars hun salarissen kunnen blijven ontvangen en niet op een uiterst karig houtje hoeven te bijten. Tenslotte wens ik iedereen een welbehoutigehage en vergeet vooral niet de buitenkant van en het struikgewas rondom uw woning nog wekenlang met veel gekleurde en knipperende lichtjes te versieren, zodat u de ware kerstgedachte nog bijster lang met uw buren als goyim-naches kunt delen.