24.1.19

Nogmaals Cryptofenemologie

Als jongste zoon van Johannes en Trijntje Oerdehoed wil ik, nee, moet ik een kleine aanvulling geven op de verhandeling over cryptofenemologie, zoals die gister op dit blog door de heer Abe  Sprot te Leeuwarden werd gemeld, want de door prof. dr. S. Patterpunkt gegrondveste cryptofenemologie leeft en hoe. Alhoewel thans gepensioneerd heb ik mijn werkzame leven als commies tweede klas doorgebracht op het hoofdkantoor van de  spoorwegen in Utrecht en is aldaar een kleine kring van collegae bijgetreden tot het cryptofenemologisch denken, zoals geformuleerd door professor Patterpunkt, in zonder zijn spijswetten die alleen het gebruik van bladgroenten, zoals bijvoorbeeld spinazie, andijvie en sla toestaan. Zij zijn safraaf of zoals professor Patterpunkt het noemde saphraph. Knol- en koolgewassen zijn verboden (chromeck),  alhoewel laatstgenoemde, wanneer zij zijn ingemaakt, zoals zuurkool, op dinsdag, zij het in kleine hoeveelheden verspreid over de dag, wel mogen worden gebruikt. Deze regels worden door de voomalige eveneens gepensioneerde spoorcollegae Hendrik-Jan Habekedinges, Philippe Steunzool en Gerrit Snaakernaeck en hun families  nog immer gevolgd. Ook dragen zij en ik, omdat het cryptofenemologisch denken dat nu eenmaal voorschrijft nimmer sokken, noch schoenen met klittenband, maar altijd een lichtbruine onderbroek. Mevrouw Gisèle Loefkens maakt mijns inziens terecht bewaar tegen het zich toeëigenen van de naam cryptofenemologie (of cryptophenemology, zoals hij het noemt) door Boris Johnson. Het zou van eerbied getuigen als de heer Abe Sprot rekening zou houden met het oerdenken van de stichter van de cryptofenemologie, prof. dr.  Standardophian Patterpunkt! Mede namens de heren Habekedinges, Steunzool en Snaakernaeck,
Martinus Oerdehoed, Nieuwegein.
P.S. Ik heb een foto van de introductie tot de cryptofenemologie van Philippe Steunzool op 13 mei 1967 bijgesloten.