12.1.19

Verleden tijd

Vanochtend las ik in de krant van gister, want ik begin, anders dan mijn goede vriendin Veronica Slaplaat, nooit met de overlijdensberichten, dat Gangreen Suikerklont dood  is. Ik heb hem redelijk goed gekend, hij was de tweelingbroer van Martinus Suikerklont, die met mij in de vijfde klas zat van de Rijkskweekschool aan de Koningin Emmakade in Den Haag. Wij vormden met Tijmen Kornuit, twee klassen lager, een  driemanschap, tot  Tijmen verliefd  raakte op zijn klasgenote Violetta Ovenaar, die een  paar maanden later haar, wat  je destijds, verkering noemde uitmaakte en Tijmen uit pure wanhoop tijdens de middagpauze in het water van de Koningin Emmakade sprong, dat slechts tachtig centimeter diep bleek. Martinus overleed al begin jaren zeventig, maar ik hoorde dat  pas in 2004, want door mijn verhuizing naar het Gooi raakte ik mijn Haagse vrienden kwijt. De  laatste keer dat ik Martinus zag moet kort voor zijn dood zijn geweest, toen hij solliciteerde als sportverslaggever bij de Vara, want dat moet ik de  broers Suikerklont nageven, ze waren zeer geïnteresseerd in sport, met  name  in voetbal. Ik meen me zelfs te herinneren dat Gangreen een blauwe maandag doelman is geweest van het tweede elftal van Holland Sport, een club die zijn thuisbasis had op Houtrust en speelde in een alternatief circuit, dat aan de wieg stond  van het betaalde voetbal in Nederland. Ik zelf had het destijds aangelegd met Kalletje Drop, een meisje dat eveneens twee klassen lager zat en uit een uiterst muzikaal nest kwam, haar vader Wijnand Drop was de paukenist van het Residentieorkest en haar beide broers, Herbert en Govert zaten in een zigeunerorkest, dat hoofdzakelijk wijsjes speelde waarbij je plagender wijs: o, banaantje, o, banaantje kon zeggen, wat ik dan ook, wanneer ze op zolder repeteerden, regelmatig deed. Wat er met Kalletje en haar broers is gebeurd, ik kan het u niet vertellen, ik heb op het internet wel eens naar ze gezocht, maar ze  niet kunnen vinden. Misschien is Kalletje wel bij het orkest  haar broers gaan zingen, alhoewel ze niet erg melodievast was.