17.5.20

Na de Tweede Wereldoorlog

Om met het einde van een Amerikaans automerk te beginnen te beginnen: het was eind jaren tachtig afgelopen met het in 1954 door samensmelting van Nash en Hudson ontstane merk AM - American Motors  - toen Chrysler, dat het alleen maar om te doen was de Jeepdivisie in  handen te krijgen, AMC overnam, nadat een aantal jaren Renault een forse vinger in de pap had gehad. In 1948 borduurde ook Nash in Kenosha (Wisconsin) op vooroorlogse producten (zij het dat een achtcylinder uit het leveringspakket verdwenen was), waar pas verandering in kwam toen in dat jaar bovenstaande "Airflyte" werd geïntroduceerd. Weinig vleiend door het Amerikaanse publiek "the rolling bathtub" genoemd. De "Airflyte" zou een aantal jaren, zij het met kleine wijzigingen, in productie blijven.

Hudson, ooit in de jaren twintig op de derde plaats qua best verkochte merken in de Verenigde Staten, toonde in 1948 een nieuw model de "Commodore", ook met een bijnaam, "step-down", omdat de vloer flink lager was dan de drempel. In 1948 liepen 117200 van de band, in 1949 159100.