9.5.20

VERVELEN 2

Nee, ik verveel me niet. De dag begint met het uitzoeken  van een tramrit, want ik vind dat u het recht hebt, ondanks het virus, de wereld te zien. Het begon min of meer als grap en het idee dat ik ongetwijfeld tien tramritten gefilmd over de  schouder van de bestuurder zou vinden, inmiddels staan er 52 op het blog. Liefst zonder muziek, want met lijn 16 over de Haagse Frederik Hendriklaan onder te tonen van Pachelbels canon gaat me een halte te ver. Ik krijg - zeer gewaardeerde - hulp bij het vinden van de ritten van de gepensioneerde Amsterdamse trambestuurder Kees Goozen en van mijn oudste zoon. Staat de tramrit eenmaal op het blog dan moet ik op zoek naar nog het een en ander dat de moeite van het het vermelden waard is en liefst zo divers mogelijk. Nu ik weer fiets, kom ik objecten tegen die ik kan  fotograferen, zo zag  ik gister deze Corvette uit 1960, typisch Amerikaans idee van een sportauto. Oorspronkelijk verschenen in 1953, maar in 1956 van een aanzienlijk beter uiterlijk voorzien en in  1960 in actie tijdens de 24 Uur van Le Mans. Eentje, van de drie door Briggs Cunningham ingeschreven wagens, eindigde op de achtste plaats.
Verder wordt er hoogst waarschijnlijk in deze coronatijd door mij iets meer gelezen dan normaal, een lijstje volgt hieronder, overigens niet in de juiste volgorde.
THE LITTLE RUNNER  KHALED HOSSEINI
OVER DE BERGEN  GERRIT KOMRIJ
EXOTISCHE UND ENTSCHWUNDENE JÜDISCHE STÄMME
HET PIANO ATELIER  THAD CARHART
MET DE TREIN DOOR NEDERLAND 1947-1986  L.J.P. ALBERS
DE VRIEND  SIGRID NUNEZ
HET ZAT ZO  MEIR SHALEV
HET BIJZETTAFELTJE  REMCO CAMPERT
GOUDRIAAN IN BOTSING MET NS  ARIE VAN DER ZWAN
HET VERZONKENE  JEROEN BROUWERS
DE GROTE VROUW  MEIR SHALEV
THE SALT PATH  RAYNOR WINN
CLIËNT E. BUSKEN  JEROEN BROUWERS

En dan zijn er natuurlijk de  boeken waarin ik hoopvol begin, maar die ik wegleg. Ik geef een voorbeeld uit een boek dat ik niet uitlees: Hildebrandt  in "Piano, Piano" over de ragtimepianist en componist Scott Joplin: "Es ist dann eine weitere dieser Eisenbahnstädte des amerikanischen 'Westens", in der Scott Joplin, nach Jahren als Wanderpianist, seinen ersten großen Erfolg hat. Solche  Stadtgründungen vollzogen sich immer nach dem gleichen Muster. Ein vermögender Mann (der es gerade erst geworden war) hört von irgendwelchen Eisenbahnprojekten; kauft sich große Mengen Land entlang der geplanten Strecke, steckt die Grenzen einer "Stadt" ab, wartet auf die Gleise, auf die Ankunft des ersten Zuges und dann auf das Geschäft seines Lebens".

CLOUD ATLAS  DAVID MITCHELL
PIANO, PIANO  DIETER HILDEBRANDT
THE COCKROACH  IAN McEWAN