22.5.20

Weinhold

Ik ben geen nationalist, dus ik noem Noord-Brabant geen Midden-Nederland en de aan Frankrijk grenzende Belgische provincies Henegouwen, Namen en Luxemburg geen Zuid-Nederland. Ik kom daarop na lezing van Manfred Weinholds "Deutschlands Gebietsverluste 1919 - 1945", die de voormalige D.D.R. Mitteldeutschland noemt en Ost- und Westpreußen, Mittel- und Hinterpommern, Ostbrandenburg und Schlesien: Ostdeutschland. Wie de moeite doet om op een kaart te kijken, ziet dat de door Weinhold genoemde gebieden bij Polen horen. Weinhold is een revanchist en dat blijkt ook uit de regels die hij aan Elzas-Lotharingen wijdt. Ik  citeer: "Heute ist infolge der rigorosen volksgruppenfeindlichen Schul- und Kulturpolitik aller französischen Regierungen die einheimischen Bevölkerung, in besondere die Jugend, zum Teil romanisiert." Niets nieuws onder de zon, zou ik willen opmerken, want wat gebeurde er in 1939 toen de  nazi's in Elzas-Lotharingen het heft in handen namen en alles wat Frans was in de ban deden.  Lees  "Tomi, a childhood under the Nazis" van de hand van de befaamde illustrator Tomi Ungerer. Magnifiek boek, niet alleen door de overvloed aan geillustreerde documenten, maar ook door de tekst, waardoor duidelijk wordt hoe verwarrend de verwisseling van nationaliteit (Frans-Duits-Frans) voor een in de Elzas opgroeiend kind was. Zelfs de voornaam Tomi werd in het genazificeerde onderwijs in Hans veranderd, Frans spreken werd verboden.