28.7.20

Duesenberg


Achteraf gezien was het natuurlijk niet zo verstandig van Eric Lobhan Cord om in December 1928 een extreem dure auto in de markt te zetten, de Duesenberg J. Duesenberg een merk, dat hij in 1926 verworven had en geleid werd door de broers Frederick Samuel en August Duesenberg. Cord vond dat het tijd werd dat de Verenigde Staten een automobiel kreeg van de status van een Rolls-Royce, een Hispano-Suiza, een Minerva of een Isotta-Fraschini. Topsnelheid van de J in tweede versnelling was 143 km/u en in de hoogste, de derde, versnelling 186 km/u. Niemand kon bij de introductie van de J vermoeden, dat de wereld voor een dergelijke auto er een jaar later aanzienlijk minder rooskleurig uit zou zien. Toch is de J een aantal jaren in productie gebleven, vanaf 1932 aangevuld met de SJ, voorzien van een supercharger. Duesenberg ging samen met Cord en Auburn onder in 1937. Hoeveel J's en SJ's gebouwd zijn is niet helemaal zeker, maar meer dan vijfhonderd zijn het niet geweest.