14.7.20

TRACTOR

Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat een trekker onderdeel uitmaakte van een vrachtwagencombinatie: trekker en oplegger, maar ik schijn het fout te hebben, een trekker is het landbouwvoertuig dat ik tot nu toe tractor noemde. Vreemd iets trekker noemen, dat niet altijd trekt. Waarschijnlijk moet ik  binnenkort een koe een paard noemen, je weet maar nooit. Dit vooraf, want ik wil niet dat u, zoals ik, in de war raak. Bovenstaand landbouwvoertuig is dus van nu af een trekker, om precies te zijn een Universal U-2 gebouwd in Brasov, Roemenië en in feite een in licentie gebouwde Fiat-trekker.
Onderstaande Lanz verdient wel degelijk de naam trekker,  het is een zogenaamde Heereszugmaschine, waarvan er tijdens de Eerste Wereldoorlog zo'n driehonderd gebouwd zijn om artilleriestukken te verplaatsen.  Wie trouwens iets langer over het Duitse woord Zug nadenkt komt tot de ontdekking dat Zug bij  onze oosterburen ook trein betekent. Verwarrend allemaal.