19.7.20

Jaray 3

  Ley T6 met Jarraycarrosserie
Twee dingen waren inmiddels duidelijk, om een goede stroomlijnvorm te bereiken was een  windtunnel nodig en een verkleind - houten - model (schaal 1:10) van het te testen voertuig gaf een even goed resultaat als het echte voertuig, want inmiddels was Jaray bij Zeppelin begonnen met het ontwerpen van een gestroomlijnde autocarrosserie. In 1922 was de eerste auto klaar gebouwd op het chassis van een Ley T6. Ley was een in 1856 opgerichte machinefabriek in Arnstadt (Thüringen), die sinds 1905 auto's bouwde, de T6 had een viercylinderzijklepmotor  met een inhoud van anderhalve liter. Het bleek dat de T6 met Jaray's carrosserie een kwart minder benzine gebruikte en ondanks een groter gewicht,  in de bergen sneller was.  Jaray,  intussen verhuisd naar Zwitserland, ontwierp een fiets: J-Rad, nam op de door hem ontdekte stroomlijnvormen diverse patenten, niet dat het hem veel geld opleverde, want o.a. Chrysler trok een trukendoos open om Jaray's patenten te omzeilen bij de bouw van de "Airflow" begin jaren dertig en  gerechtelijke procedures leverden uiteindelijk niets  op.

J-Rad, rond 1923
Chrysler "Airflow"