Wat doe je als je baan op de tocht komt te staan en ontslag dreigt
wanneer je baas de werkzaamheden om economische redenen inkrimpt? Want
dat laatste was het geval vlak na de oorlog in Frankrijk, 'cheminots'
hing ontslag boven het hoofd omdat onrendabele lijnen werden opgeheven,
om de doodsimpele reden dat een stoomlocomotief met een enkel rijtuig
voor slechts een handvol passagiers te veel geld kostte. Drie
vakbonden, met als belangrijkste de communistische fédération CGT des
Cheminots, deden gezamenlijk als Fédération Nationale de Cheminots
(FNC) een uniek voorstel: om banen voor hun leden te behouden werd de
spoorwegfirma Billard in Tours opdracht gegeven een autorail te bouwen
en op 20 november 1946 reed het prototype. Uitgerust met Panhard
viercylinderdieselmotor en vierversnellingsbak was de maximumsnelheid 65
km/u. Er was slechts één klasse - derde - , maar er was wel (let even
op vaderlandse teloorwegen) een WC voor de 51 passagiers (30 op banken,
13 op noodzittingen en 8 staand). De FNC-autorails reden door heel
Frankrijk, de kortste afstand was Sarrebourg-Reding: 3 kilometer, de
langste Avignon-Digne via Pertuis : 167 km. Op de foto twee gekoppelde
FNC's.