De automobielverzameling van Henri Malartre staat in het naar hem
genoemde museum in Rochetaillée-sur-Saône vlakbij Lyon.
Prentbriefkaarten met de tentoongestelde auto's doken in ons land al in
de jaren zestig op, gevolgd door de modelletjes van RAMI. Een aantal jaar
geleden was ik eindelijk in de gelegenheid om de collectie te zien en
dat was de moeite meer dan waard. De auto's zijn voor een deel
ondergebracht in een kasteel, waarbij ik me regelmatig afvroeg hoe ze de
wagens ter plekke hadden gekregen, een ander deel van de verzameling
staat in een grote hal. Natuurlijk ligt de nadruk in Rochetaillée op
Franse auto's, Frankrijk had, anders dan ons land, vanaf het prille
begin in de negentiende eeuw een boeiende autoindustrie. Soms kwamen de
bouwers uit een onverdachte hoek, want wie zou vermoeden dat een
klokkengietersfamilie in Le Mans stoomwagens ging bouwen. Vader Amédé
Bollée was er al mee bezig in 1873, zoon Amédée zette het werk voort
o.a. met de bouw van een enorme postkoets voor de markies De Broc, later
verschenen kleinere door stoom aangedreven koetsachtige voertuigen van
zijn hand, zoals bovenstaande auto uit 1878, voor Amédée junior
overschakelde op benzineauto's. Na 1920 maakte de fabriek zuigerveren.
Hier onder staat een Scotte uit 1896, eveneens aangedreven door een
stoommachine, want het pleit in het voordeel van benzine was nog niet
beslist. J. Scotte kwam uit Épernay en hij heeft lang niet de
bekendheid gekregen van Bollée, al staat de "Train Scotte" op zijn naam,
een niet op rails door een stoomtractor voortbewogen reeks wagens o.a.
ingericht voor het vervoer van verwonden, maar het ontwerp werd door
het Franse leger niet geaccepteerd en in 1914 vinden we Scotte in
Épernay als directeur van een bedrijf waar hoeden worden vervaardigd.