19.8.20

Museum

De automobielverzameling van Henri Malartre staat in het naar hem genoemde museum in Rochetaillée-sur-Saône vlakbij Lyon. Prentbriefkaarten met de tentoongestelde auto's doken in ons land al in de jaren zestig op, gevolgd door de modelletjes van RAMI. Een aantal jaar geleden was ik eindelijk in de gelegenheid om de collectie te zien en dat was de moeite meer dan waard. De auto's zijn voor een deel ondergebracht in een kasteel, waarbij ik me regelmatig afvroeg hoe ze de wagens ter plekke hadden gekregen, een ander deel van de verzameling staat in een grote hal. Natuurlijk ligt de  nadruk in Rochetaillée op Franse auto's, Frankrijk had, anders dan ons land, vanaf het prille begin in de negentiende eeuw een boeiende autoindustrie. Soms kwamen de bouwers uit een onverdachte hoek, want wie zou vermoeden dat een klokkengietersfamilie in Le Mans stoomwagens ging bouwen. Vader Amédé Bollée was er al mee bezig in 1873, zoon Amédée zette het werk voort o.a. met de bouw van een enorme postkoets voor de markies De Broc, later verschenen kleinere door stoom aangedreven koetsachtige voertuigen van zijn hand, zoals bovenstaande auto uit 1878, voor Amédée junior overschakelde op benzineauto's. Na 1920 maakte de fabriek zuigerveren. 
Hier onder staat een Scotte uit 1896, eveneens aangedreven door een stoommachine, want het pleit  in het voordeel van benzine was nog  niet beslist. J. Scotte kwam uit Épernay en hij heeft lang niet  de bekendheid gekregen van Bollée, al staat de "Train Scotte" op zijn naam, een niet op rails door een stoomtractor voortbewogen reeks wagens o.a. ingericht voor het vervoer van verwonden, maar het  ontwerp werd door het Franse leger niet geaccepteerd en in 1914 vinden we Scotte in Épernay als directeur van een bedrijf waar hoeden worden vervaardigd.