Ik
had ooit een auto waarbij de motorkap open ging, zoals bij deze
Franklin uit 1921, bij de Triumph 13/60 ging de hele voorkant (de
spatborden inbegrepen) omhoog, zodat ik gezeten op een voorwiel
bijvoorbeeld aan de carburateur kon werken. De Franklin was een
bijzondere auto, de fabriek in Syracuse (New York) maakte, ver voordat
Volkswagen in beeld kwam, auto's met luchtgekoelde motoren. In 1915
bedacht de fabriek de stunt om in de laagste versnelling van Walla-Walla
(Washington) via Oregon naar San Francisco (Californië) te rijden, een
kleine 1500 kilometer om aan te tonen dat met luchtkoeling niets mis
was. In 1921 stond op een Haagse automobieltentoonstelling een zescylinder met een
houten (drie dubbel teak) chassis, de dynamo was tegelijkertijd
startmotor en de krukas was zeven maal gelagerd. Franklin leverde ook
een stofzuiger waarmee de carrosserie kon worden gereinigd (ik citeer:)
"Deze zuiger is zeer vernuftig bedacht en wordt bevestigd op de
uitlaatbuis. Door de kracht der uitstroomende gassen ontstaat in de
slang een vacuum dat alle stofdeeltjes opzuigt. De bijgeleverde slang is
zoo lang dat alle deelen van een gesloten carrosserie kunnen worden
bereikt en zoodoende is het mogelijk plaatsen te bereiken waar men met
een gewone schuier niet zou kunnen komen."