Een onbedaarlijk opgetuigde Japanse kotospeelster neemt samen met een basklarinettist "Der Terk in Amerika" (De Turk in Amerika) onderhanden, een stuk, dat sedert 1924 toen het in New York op de plaat werd gezet door de uit Galicië afkomstige Naftule Brandwein, behoort tot het klassieke klezmerrepertoire. Brandwein had dezelfde melodie ook kunnen ontdekken bij zijn sefardische geloofsgenoten, niet zo heel merkwaardig, want toen die in 1492 van het Iberisch schiereiland werden verjaagd, vluchtten deze niet alleen in Noordelijke richting maar ook naar het Ottomaanse rijk en dan ben ik meteen bij de herkomst van het liedje: een Turks volksliedje "Usküdara Gider'iken", dat in de Westerse wereld hoogst waarschijnlijk het meest bekend geworden is in de uitvoering van de Amerikaanse zangeres Eartha Kitt. Wie dieper graaft ontdekt dat de melodie in de vele culturen van het immense rijk der Ottomanen overal zijn sporen heeft nagelaten, zo bestaan er Griekse, Libanese, Arabische versies en is het zelfs daar buiten, bijvoorbeeld in Maleisië bekend geworden. Dat de melodie uiteindelijk door Boney M. als "Rasputin" werd opgenomen moeten we ogenblikkelijk vergeten, dat groepje heeft meer muzikale verkrachtingen op zijn geweten.