28.8.20

NA KENOSHA: LAKE CHARLES

42 Jaar geleden was ik een dag en een nacht in Lake Charles. Onderweg, van New Orleans naar Houston, had ik in Basile de befaamde accordeonist Nathan Abshire in mijn beste schoolfrans geprobeerd te interviewen, we waren genoodzaakt - na een paar minuten - in 't engels over te gaan, omdat hij mij  wel verstond, maar ik zijn 'cajun-french' niet. De volgende, die op mijn te interviewen lijstje stond, was Eddie Schuler in Lake Charles. Schuler, eigenaar van het platenlabel Goldband, had ooit de bij een verkeersongeluk omgekomen accordeonist Iry LeJune opgenomen, dus herinneringen aan hem moesten op band worden vastgelegd. Schulers studio leek meer op een televisie- en radiotoestelreparatiewerkplaats dan op een opnamestudio, maar dat hij een heel goed oor had voor wat interessant was of  kon worden, bleek tijdens ons gesprek: Schuler had in 1959 de allereerste opnamen van een twaalfjarige Dolly Parton gemaakt. Ik bleef in Lake Charles, zocht een motel en reed de volgende ochtend naar Houston, passeerde onderweg het  plaatsnaambord Nederland en was nieuwsgierig genoeg om de herkomst ervan te achterhalen: de stichters van het plaatsje waren aan het eind van de negentiende eeuw - door het tonen van foto's van een totaal ander Amerikaans gebied -  overgehaald uit de omgeving van Bolsward te emigreren, een aantal van hen was  spoorslags teruggekeerd, toen ze er achter kwamen dat ze in een regelmatig door orkanen geteisterd gebied terecht gekomen waren. Maar dat de stichters Friezen waren was duidelijk, de eerste winkel, die ik zag, had met grote letters "Rienstra Furniture" op de gevel.