7.6.23

Geld

Iedere dag meldt een tv-reclame dat de Rabobank een coöperatieve onderneming is, ammahoela, de bank is uit Bussum verdwenen zonder dat ik als lid er iets over te zeggen had. Amahoela is trouwens  een uitdrukking die verwijst naar de Afghaanse koning  Amanoelah, maar dit terzijde. Vroeger belde je de bank  en meldde je  dat je Zuidafrikaanse rands of Deense kronen nodig had en kon je de volgende dag de gewenste pecunia komen ophalen. Kom daar nu eens  om. Vorige week donderdag gebruikte ik het internet om Deense kronen te bestellen bij  een wisselkantoor in Bussum, ik  kan ze volgende week zaterdag komen ophalen. Tien dagen! Dat zette geen zoden aan de dijk, dus daarom GWK Travelex in Hilversum vorige week vrijdag ingeschakeld. De Deense  kronen kan ik vandaag, woensdag, na een telefoontje hunnerzijds komen ophalen. Ik wacht naast de telefoon en denk hoe gemakkelijk geld wisselen een paar jaar geleden was.