6.6.23

New Riders

 


Nee, er was toen nog een televisieprogramma waar daags na een concert van de  New Riders of the Purple Sage de uitvoering werd doorgesproken met een groepje dames en heren, onder wie een voormalige minister van justitie, maar goed de treinen reden toen ook zonder computerstoring en de post werd ook op maandag nog bezorgd. De New Riders, voortgekomen uit de Grateful Dead, gaf een concert, ik nam het op, interviewde frontman John "Marmaduke: Dawson, en daar bleef het bij. Dawson was een fietser, die graag wat shirtjes mee terug wou nemen naar San Francisco. Ik woonde  destijds in Breukelen en wist een paar fietsenwinkels  in het centrum van Utrecht, die die felgekleurde attributen verkochten, dus haalde ik John op zaterdagochtend op uit Amsterdam. Onderweg op de A2 werden we ingehaald door een Porsche met twee agenten in oranje fluorescerende helmen van de rijkspolitie. John raakte opgewonden en riep  "Janis should see this", refererend aan Janis Joplins "Oh Lord give me Mercedes Benz, my friends all drive Porsches". Toch kwamen we heelhuids aan in Utrecht en werden er wielrenshirtjes aangeschaft. John is al jaren dood. Hij overleed  op 21 juli 2009 of er nu nog een band met een zelfde naam, maar met een totaal  andere bezetting door de Verenigde Staten tourt weet ik eigenlijk niet.