25.6.23

Sommer 6

 


Waren de jaren dertig de hoogtijjaren voor de Britse kleine snelle wagens, het voorgaande decennium w duidelijk voorbehouden aan de Fransen. Een van de Franse merken was Salmson, daterend uit 1880 begon het na 1900 met de bouw van  vliegtuigmotoren en in de Eerste Wereldoorlog met complete vliegtuigen. Enn om aan te geven dat het het geen klein bedrijf was: de firma had destijds 9000 man personeel. De firma begon na de oorlog met  de constructie van auto's en koos voor de bouw van een zogenaamde "cycle car" in licentie van het Britse GN. Na 1921 bouwt Emile Petit een reeks eigen wagens. In 1926 bouwt Petit  een kleine motor  met dubbele bovenliggende nokkenassen en dubbele magneetontsteking. Diit was 's werelds eerste en masse geproduceerde dubbele nokkenas en met succes, Brooklands, Le Mans en de Targs Florio werden veroverd. Ib de periode 1921- 1930 bouwde Salmson  1661auto's met twee bovenliggende nokkenassen. De auto in het Sommermuseum  is een "Grand  Sport" uit 1929 en nummer 112 uit een serie van 130 met de benaming GS8. In 1978  kwam de auto naar Denemarken.