1.6.23

Nappy

 


Een van mijn eerste jazzplaten was een verzamelaar op Capitol in Nederland uitgebracht door Bovema. Op de achterkant van de hoes stond maar een  kort deel van de beschrijving en  de binnenkant van de hoes gaf ook niet meer duidelijkheid. De plaat met werk van onder meer Leadbelly Ledbetter leverde ook geen soelaas en dus vroeg ik Bovema om uitleg, daarop kwam geen antwoord. Het was overduidelijk het  eerste deel van een serie over de geschiedenis van de jazz en daar had ik op dat moment graag  meer van willen weten. Goed, ik had het boek van Joachim Behrendt,  maar ik wilde behalve een boek graag muziekvoorbeelden. Er stonden twee nummers op de LP van Nappy Lamare's Luisiana Levee Loungers en na wat speurwerk kwam ik er achter dat hij gitaar en banjo speelde in het orkest van Bing Crosby's broer Bob, die het  orkest in 1935 had  overgenomen van Ben Polack. Lamare, geboren in New Orleans, net als Sharkey Bonano van Italiaanse komaf, heette voluit Hilton Napolean Lamare, dat verklaarde meteen dat Nappy.