25.6.23

TABAK





Toen ik drie jaar geleden  het automobilisme en  het fietsen er aan moest geven omdat mijn rug en daarna mijn linkerbeen het begaf, bedacht ik dat er toch iets leuks over moest blijven en alhoewel ik met pijproken een paar jaar eerder was gestopt haalde ik mijn pijpen voor de dag. Gelukkig was er in Bussum toen nog een tabakszaak waar ik terecht kon, maar die is inmiddels verdwenen. Ik ging op zoek naar een alternatief en dat werd snel gevonden, want er bleken  een  aantal zaken waar ik per email kon bestellen. Maar dat mag met ingang van 1 juli a.s. niet meer. Ik  zal er zelf op uit moeten  of vrienden moeten lastig vallen. Gelukkig heb  ik uit  Kopenhagen een paar dozen tabak mee kunnen nemen en het is meteen opvallend hoe de Nederlandse blikjes verpakt zijn  en de Deense hiervan verschillen, voor- en achterkant van de Nederlandse zijn vrijwel gelijk, de Deense,   zonder afschrikwekkende plaatjes, zijn verschillend. Rygning draeber  betekent dat roken dodelijk is  en aan de achterzijde wordt vermeld dat roken schadelijk is voor je tanden en je tandvlees. De tabakszaak die in Kopenhagen bezocht is van buiten ook  duidelijk herkenbaar als een tabakszaak, maar dat  mag in Nederland niet  meer, een Larense winkelier leeft sinds kort in een verduisterde wereld.