Hoe en wanneer de cassettes in de kelder verzeild zijn geraakt, geen
idee. Maar vanmiddag vond ik in een plastic doosje in de kelder vier
cassettes, er stond niets op het inlegvel in de doosjes, dus de enige
mogelijkheid om er achter te komen wat er op stond was afspelen. Meteen
nadat ik Cor Galis' stem hoorde wist ik het. Soms liet ik een cassette
meelopen tijdens "De Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat" om
thuis kritisch af te luisteren. De opname op het eerste bandje dateert
uit de jaren negentig, de radionieuwsdienst meldt nog steeds oorlog in
het uiteengevallen Joegoslavië, Kroatië valt Knin aan en onze
binnenlandse temperaturen halen 28 graden. Het bandje moet moet eind
juli 1995 met de uitzending meegelopen hebben. Het programma opent met
de Texaan Kevin Welch (hier in Moskou) in "Pushing up Daisies", gevolgd door Mary McCaslin en Jim Ringer met "Oh Death" en Lydia Mendoza's "Boda Negra",
het verhaal van de man die zijn geliefde niet kan vergeten en haar
geraamte opgraaft, het aankleedt en op bed legt, zich er naast vlijt en
sterft. Verderop in het programma komt Harry Chapin voorbij met "Dance Band on the Titanic",
waarna ik wat vertel over mijn zoektocht vanuit Brunswick naat de
George Island Singers, die ik na drie dagen uiteindelijk vond door de
Chamber of Commerce te bellen. Bessie Jones met de zangers van de
eilanden voor Georgia's kust had "Titanic"
op het repertoire. Dan volgt een dansorkestje op de plaat gezet in 1911
en via een Parijse tango opgenomen in 1906 kom ik bij de Youkali Tango van Kurt Weill en daarna bij het laatste deel van diens tweede symfonie. Maar niet alleen de tango ging op reis, ook de mambo: het Sudanese orkest Salamat met "Mambo El Soudani", compleet met het zo kenmerkende OE van Perez Prado, die ik laat horen met zijn "Mambo #5".
Natuurlijk was er in twee uur "Peazens & Moddergat" veel meer te
beluisteren, maar dat heb ik op YouTube niet kunnen vinden.