Tussen
1905 en '07 kwamen de Fordjes (nummers 21 tot en met 150) bij de HTM in
dienst. Waarom ze Fordjes heetten, weet ik niet, ik neem niet aan dat
ze meteen zo genoemd werden, want Fords beroemde model T verscheen pas
in 1908. In 1929 werd begonnen aan een enorme revisie: de Fordjes kregen
een nieuw onderstel, sterkere motoren, een nieuw stroomafnemer, nieuw
balkons en ook het interieur werd gewijzigd: de langsbanken werden
vervangen door dwarsbanken. De Fordjes kregen de naam "Ombouwer". Om de foto een model, ingetuigd voor lijn 4, richting
Loevesteinlaan.
Lijn 4 kwam uit Marlot, het eindpunt was vlakbij het viaduct over de Leidsestraatweg, waarover oorspronkelijk de ZHESM-trein naar Scheveningen-Kurhaus reed. De tram werd op 1 april 1959 vervangen door een bus. Op de foto staat op de achtergrond PCC-car 1001, die duidelijk maakt hoe revolutionnair het ontwerp daarvan was.
Lijn 4 kwam uit Marlot, het eindpunt was vlakbij het viaduct over de Leidsestraatweg, waarover oorspronkelijk de ZHESM-trein naar Scheveningen-Kurhaus reed. De tram werd op 1 april 1959 vervangen door een bus. Op de foto staat op de achtergrond PCC-car 1001, die duidelijk maakt hoe revolutionnair het ontwerp daarvan was.