Elk
duo, trio, kwartet uit het noorden van Mexico speelt polka's. Hoe die
van origine Boheemse dans daar terecht gekomen is, blijft een punt van
discussie. We weten dat de polka rond 1840 in Parijs arriveerde en dat
hij in in alle staten en staatjes, waarin Duitsland destijds verdeeld
was, ook populair was. Bohemen maakte deel uit van de
Oostenrijks-Hongaarse monarchie en een van de theorieën is dat de dans
als hofdans werd geintroduceerd door keizer Maximiliaan (van oorsprong
een Oostenrijker), die van 1864 tot 1867 de scepter zwaaide in Mexico.
Een ander theorie is, en een veel logischer, dat de dans door Duitse,
maar ook Boheemse, emigranten is meegekomen. Nog altijd bestaan er in
Texas, de typische op Middeneuropese leest geschoeide blaasorkestjes,
die o.a. polka's spelen en die orkestjes zouden de musica norteña
beinvloed hebben. De laatstgenoemde theorie wordt nog aannemelijker als
men weet dat naast de polka een andere Boheemse dans, de redova, op het
repertoire van de Mexicaanse duo's, trio's en kwartetten staat. Het duo
Los Campeones del Norte: Armando Vasquez, accordeon en Raul Caballero,
bajosexto speelt eerst de polka 'Rosalinda' gevolgd door de redova 'El Meneito'.
