3.7.08

Nes

Het waait altijd in het noorden van Friesland. Meestal komt de wind recht van voren, in het gunstigste geval blaast hij van links of rechts, maar van achter komt hij zo zelden dat Omrop Fryslân ogenblikkelijk zijn uitzending onderbreekt en de Leeuwarder Courant met een extra editie verschijnt, als het wel gebeurt. Zondag was ik op de fiets naar Nes in Dongeradeel, dwars door het lage, groene landschap. via Aalsum, Niawier en Oosternijkerk. Ik genoot, want ik houd van uitkijken en mijn doel was ook de moeite waard: de pastorie van Nes. het geboortehuis van Nynke van Hichtum. Dankzij de prachtige biografie van haar, geschreven door Aukje Holtrop, wist ik, dat ik de pastorie niet vlakbij de kerk moest zoeken, maar bijna buiten het dorp. Nynke heette in werkelijkheid Sjoukje Bokma de Boer en was de eerste echtgenote van Pieter Jelles Troelstra. Haar boeken heb ik verslonden: "Afkes Tiental", "Jelle van Sipke Froukjes", "Schimmels voor de Koets of Vlooien voor de Koekepan". Maar er is meer, alleen was ik te jong om het me nu te kunnen herinneren. Dat irriteert, want ik zou graag haar gezicht en haar stem me voor de geest willen halen. Mijn ouders waren met haar bevriend, ik heb een door haar geschonken truitje gedragen, er staat een boek met een opdracht aan mijn ouders en mij in de boekenkast
en ik heb een lange brief van haar aan mijn ouders, waarin ze hun raad geeft wat te doen met een stout jongentje, dat een Vimbus over de keukenvloer uitstrooit, die eindigt met de wens dat ik maar "tot een echte, frisse, idealistische AJC-er mag opgroeien". Dat het tussen de AJC en mij niks geworden is, leg ik later nog wel eens uit. Maar het zien van haar geboortehuis, ontroerde me, vooal omdat er in 148 jaar (ze werd in 1860 geboren) zo weinig aan het huis veranderd is.