19.7.08

Stanley

Opnieuw twee broers, in dit geval de tweeling F.E. en F.O. Stanley of vollediger Francis O. en Freeland O., die een bijdrage leverden aan de ontwikkeling van de automobiel. F.E. was de technicus van de twee, hij ontwikkelde ondermeer een speciaal soort fotoplaat, F.O. werd onderwijzer, maar in 1885 startten ze samen in Newton (Mass.) de "Stanley Bros Dry Plate Manufacturing Co." Na bezoek aan een plattelandsmarkt in Brockton Falls, waar ze kennis maakten met het fenomeen stoomauto, besloten ze er zelf een te bouwen en op de volgende jaarmarkt in Brockton Falls maakte F.E. een aantal rondjes in zijn zelf gebouwde "Stanley". In datzelfde jaar begon de produktie van van de Stanley Steamer en in de herfst van 1899 waren er 200 afgeleverd. Hun patenten waren eerder dat jaar voor $250.000 gekocht door de heren Walker (eigenaar van "Cosmopolitan Magazine" en Barber (een steenrijke financier), met de afspraak dat de Stanleys zich gedurende twee jaar uit de automobielbouw zouden terugtrekken. De nieuwe firma ging "Locomobile Co. of America" heten. Kort daarna kregen Walker en Barber ruzie en ontstonden twee bedrijven "Locomobile" en "Mobile", beide overigens met de Stanleys als adviseurs. In 1899 verkochten ze hun fotografische industrie aan Kodak. De Stanleys hielden zich niet aan de afspraak om geen stoomauto's te bouwen, ontwikkelden een nieuwe wagen en werden vervolgens bedreigd met een rechtzaak. Ze kozen eieren voor hun geld en pas in 1901 kwam hun auto op de markt. De nieuwe firma heette "Stanley Motor Carriage Co.". Ze kochten bovendien hun oude octrooien terug. De rol van auto's met een stoommachine was in het begin van de 20e eeuw nog lang niet uitgespeeld, van de 909 in de staat New York geregistreerde auto's reden er in 1902 485 op stoom. Er werden snelheidsrecords mee gebroken: in 1906 reed Fred Marriott 205km/u met de Stanley "Beetle" op het strand van Ormond in Florida. Op de foto en het filmpje een Stanley Steamer uit 1908.