4.7.08

Pierce-Arrow

Vanaf 1913 waren de Pierce-Arrows herkenbaar aan de in de spatborden geintegreerde koplampen. Het was een duur merk, alhoewel George N. Pierce eenvoudig was begonnen met het maken van vogelkooien en fietsen en zijn eerste auto in 1901, de "Motorette" had slechts een eencylinder DeDionmotor. Met name de auto's uit de vroege jaren dertig waren schitterend en ze waren nog snel ook, de fabriekstestchauffeur Ab Jenkins reed met een V12 in 1932 op zoutvlakte van Bonneville 24 uur lang met een gemiddelde snelheid van 180 km/u. Sinds 1928 was een andere autofabriek, Studebaker, eigenaar van Pierce-Arrow, maar dat verhinderde niet dat de fabriek net als Studebaker failliet ging en eigenaar Albert Erskine in juli 1933 zelfmoord pleegde. Met nieuwe eigenaars aan het roer wist de fabriek het nog tot begin 1938 uit te houden, maar het ontbreken van een auto in de middenklasse deed Pierce-Arrow definitief de das om. (foto's: Charlie Hurst, door op de foto's te clicken zijn ze te vergroten)