16.3.09

Hulp

Voor mij ligt een serie van 25 autoplaatjes rond 1923 uitgegeven door de Britse sigarettenfabrikant Lambert & Butler. Van de 25 afgebeelde merken zijn er in 2009 nog vijf over, van sommige van de verdwenen merken herinner ik me zo ongeveer wanneer het noodlot toesloeg, wat ik me absoluut niet herinner is dat er toen ook maar een moment sprake is geweest van een reddingsactie door een regering. Nu de roep om Opel overeind te houden steeds luider wordt, denk ik: hadden Swift in 1931, Lanchester in 1956 en Armstrong Siddeley in 1960 niet evenveel recht op ondersteuning? Of maakten die auto's waarop dat moment absoluut geen vraag naar was? Maar hoe zit dat dan met Opel? Waarom zit er in het pakket van die fabriek bijvoorbeeld een GT? Leuk voor de autojournalist met een driedaags geheel verzorgd uitje op Corsica, maar hoeveel zijn er eigenlijk verkocht en kan dat deel van de markt niet beter worden overgelaten aan de makers van echte sportwagens? Ik vind het ietwat simpel om nu de belastingbetaler, en of die nu Nederlander is of Duitser kan me niet schelen, aan te spreken om hulp.