11.3.09

Modellen

Wanneer ik modellen bouw, dan bouw ik vaak twee modellen tegelijkertijd: twee auto's, twee vliegtuigen enz., omdat het drogen van de verf veel tijd in beslag neemt. Het is uitzonderlijk, dat ik een auto (schaal 1:43,5), een vliegtuig (schaal 1:72) en een PCC car (schaal 1:87) onder handen heb. De auto, een Tracta uit 1928, staat in de grondlak. Het is een van de eerste succesrijke voorwielaandrijvers. Het vliegtuig, een SAAB J21A, is geschilderd en moet nog worden samengebouwd. De PCC car krijgt de kleuren van het trambedrijf van de Twin Cities, St. Paul en Minneapolis. Op dit moment rijdt de echte 322, na oorspronkelijk in de Twin Cities dienst te hebben gedaan en daarna in Newark en Cleveland, op het museumlijntje tussen Como en Harriet. Behalve het bouwen vind ik het uitzoeken van de de achtergronden altijd uiterst plezierig, vooral via het internet, waarbij ik de kans heb mensen te ontmoeten die bijvoorbeeld het logo van een trambedrijf in miniatuur maken. de museumbedrijven zelf hebben wel een website, maar ik reken nooit op antwoord: vrijwilligers hebben het veel te druk de zaak rijdend te houden.