9.3.09

Obbies 3

Gister beziek van een van mijn kindskinderen, die getrouwd is met Olaf Zondervan, die ik niet lijden mag, niet vanwege zijn nuivere voornaam of zijn werk bij de belastingen, maar omdat hij het achter de armtakken heeft. Toch heb ik obbies tegenover hem op het praat gebracht, want hij zit menigvuldig met de neus in de boeken. 'Ymkje', zei hij. 'Beppe Ymkje' zei ik, want je moet zo'n snotbongel aanhoudend te plak zetten. 'Beppe Ymkje, het heeft allegaar met vast voet te doen.' 'Wat hebben ons voeten nou met obbies te doen? Of moet men te hardrennen om niet obbies te worden?' 'Nee beppe, vast voet is Engels en je schrijft het met een f, een dubbele oo en een d, er staat feiteluks fast food en dat betekent snel voedsel.' 'Waarom zeggen ze dat dan niet, waarom in de goedigheid moet heden de dag alles een Engelse naam hebben? Men wordt alhelendal simpel van zulks.' 'Fast food is allegaar goed met een prote vet en een prote suiker dat men voort en dadelijk opeten kan en daar wordt men te dik van.' 'Je meent een stukje zwart brood met grouwen en sjerp?' "Nee, beppe dat meen ik niet, ik heb het over tsjips en dat soort van vreterij dat men in puiden bij de super kopen kan.' Nou weet ik lang om laat hoe je obbies wordt, door puiden van de supermarkt!

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule