25.3.09

Nathan Abshire

In 1978 reed ik in etappes van New Orleans naar San Antonio. In Basile (Lousiana) ging ik op zoek naar Nathan Abshire, de fameuze cajunaccordeonist. Dat was ver voordat de dorpsslager kajoenkruiden op de toonbank had staan. Abshire woonde in een soort hut en deed zijn middagdutje toen ik onaangekondigd arriveerde, maar zijn vrouw was best bereid hem wakker te maken. Ik probeerde het gesprek in het Frans op gang te brengen, dat lukte niet, want hoe ik mijn best deed, ik verstond Abshire niet, we schakelden over naar het Engels. Heel voorzichtig probeerde ik hem duidelijk te maken, dat ik niet begreep dat zo'n beroemd man als hij in zulke armmoedige omstandigheden leefde. Maar het werd me al gauw duidelijk dat belachelijke platencontracten daarvan de oorzaak waren. Dit is Abshire (hij overleed in 1981) tijdens een uitzending voor een lokaal radiostation met 'Pinegrove Blues' en u krijgt meteen in de gaten, waarom ik met mijn schoolfrans grote problemen had Abshire te verstaan.