18.3.09

Twin City Lines 322


Het bouwen van 'Twin City Lines' 322 had meer voeten in de aarde, dan ik dacht omdat de linker voorruitstijl zo goed als afwezig was, de groene belijning voor nogal wat hoofdbrekens zorgde en een schroefje met ongewone draad in het bouwpakket miste. De echte 322 rijdt, na nogal wat omzwervingen, op het museumlijntje Como - Harriet, maar ontbrak helaas op het appel toen ik twee jaar geleden in Minneapolis - St.Paul was.
Toch reed ik die zondag wel degelijk in een oude tram, de Duluth 265, in 1915 gebouwd voor Minneapolis - St. Paul, maar na een zeer korte carriere in die steden verkocht naar Duluth, om vervolgens van 1939 tot 1973 als tuinhuis dienst te doen in Wisconsin. Daarna aangekocht door het 'Minnesota Streetcar Museum' en in 1982 op uit Chicago afkomstige wielstellen ingezet op de museumlijn. Maar de wielstellen voldeden niet en zijn inmiddels vervangen door in de jaren twintig naar Osaka geexporteerde wielstellen. Restauratie van een tram blijkt dus nogal lastig, vooral als de wielstellen op zeker moment zijn verwijderd. In ons land doen zich soortgelijke problemen voor, zo is motorwagen 2 in Den Haag van origine een Amsterdamse tram, maar omdat de in 1904 door de HTM bestelde tramserie 1 -20 identiek was aan een in 1902 aan Amsterdam geleverde serie is dit geen probleem, waar ik wel grote problemen mee heb is de inzet van Duitse en Poolse stoomlocomotieven in ons land, materieel, dat hier oorspronkelijk nooit gereden heeft. Opmerkelijk is de trolleystang van de PCC car, in Amsterdam is die stang in het begin van de vorige eeuw al vervangen door een beugel, de PCC cars in Den Haag hadden een tweebenige pantograaf als stroomafnemer.