5.3.09

Obbies

Uit en door hoor ik nuivere berichten, waar ik lang over nadenken moet. Gisteravond was ik op jaardagvisite in Het Veen toen ik een jongvent zeggen hoorde dat eten krekt zo schadelijk is als smoken. Kinderen, die obbies zijn, dat is een nuiver woord voor te dik, hebben krekt zoveel kans vroeg dood te gaan als smokers. ‘Dat smookverbod van minister Klink smijt dan mooi geen zeden aan de dijk’, zei ik. ‘Dan kan men krekt zo goed de Mekdonalds toedoen als de aspannetjes van tafel halen.’ ‘Jawis’ zei Harmke Zijlstra, die net het puidje Douwe Egberts in de buis deed: ‘vreten mogen ze dalijks ook niet meer. In elk geval niet meer wat ze vreten willen.’
Nou, nou’, zei Sybren, haar man: ‘een beetje minder ken ook wel, beesten vreten, mensen eten’.
“Ach man, daar gaat het helendal niet om, jij moet je er buiten houden, het gaat over mensen, die vreten en veelsten te dik worden en dat is krekt zo schalijk als smoken. Zulken krijgen het ook aan het hart, en waarom mogen zij haar gang gaan en mag ik omtrent neer noch neer een sigaret aansteken?’
Ik ben er nog niet uit, ik vind zulks een heel groot probleem.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule