5.7.10

Onverwacht

Zaterdagmiddag - TNT bezorgt hoe langer hoe later en binnenkort helemaal niet meer - viel een onverwachte brief in mijn plastic busje, handgeschreven, dus ik tik hem hieronder even uit.

Achte heer Bloemendaal,
Nadat ik in Mei tijge ben komen te knoffelen, hebben mijn kinderen en kindskinderen besloten mij naar een oudereendhuis te awwezeren, tegen het zin van onderschrevene vanzelfs, maar ik had geen stem in het kapittel en zit nu op een vier bij vier kamertje achter de belletjebloemen. Want je mag in dit oudereendhuis alleen maar fuksiaas voor het venster hebben, opdracht van de direktie, krekt zoals je niks over het huis naar de krant schrijven mag. Ik heb een heel boekwerk moeten ondertekenen met geboden en verboden. Nu ik overbuurman Keimpe kwijt ben, hij is op het streekje bij ons in de buren blijven wonen, kan ik ook niet meer op de kompjoeter en moet ik U met de hand schrijven. Dat zal ik doen, maar U moet Rotsterhaule doorstreken, want daar woon ik niet meer. Dat een mensje zo oud moet worden: allerovergrijselijkst. De direktrise is een zeer nuiver vrouwmens, diet voortendadelijk toen ik hier op 1 juli over de drompel kwam, mij klaar maakte dat ik mij aan het gezag van het oudereendhuis moest dalgeven en niet moest verzoeken iets op eigen manneboet te ondernemen. Het is hier nog kristelijk ook en op zondagtemorgen word ik verwacht mee te zingen uit de bundel van Johannes de Heer. Blinders. Ik schrijf U aankomende week wel opnieuw, want ik heb nu varkensbijten met de familie en schrijf niet meer voor Pikefoer.
Hartelikke groetnis,
Uw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Friesland.