15.7.10

Trenet 3

Vanochtend op zoek naar "Boum" in de albums met achtenzeventigtoerenplaten en waarachtig de plaat heeft het meer dan zeventig jaar overleefd. Ik ga op zoek naar een ander favoriet nummer, ik verstond er geen barst van, maar die gekke stemmetjes in "Tout va très bien madame la marquise" vond ik als kleuter fascinerend. Hoe ik ook zoek, ik kan de plaat niet vinden, maar gelukkig heb ik het originele nummer op een dubbel-CD van het orkest van Ray Ventura*. Het is zo'n stuk dat Engelstaligen een noveltynummer noemen, ook The Ramblers hadden dergelijke werkjes op hun repertoire, een mooi voorbeeld daarvan is "Meneer de baron is niet thuis". De muziek van "Tout va très bien madame la marquise" is van Paul Misraki (1908 - 1998), die bekend werd als filmcomponist o.a. voor films van Jean Renoir, Claude Chabrol, Jacques Becker, Jean-Pierre Melville, Jean-Luc Godard, Henri-Georges Clouzot, Orson Welles, Luis Buñuel en Roger Vadim.
*Ray Ventura et ses Collégiens, Disques Pathé 855 931 2.