8.7.10

Hilversum

Vanmiddag naar Hilversum. Zonder de heer Ozenfant, want die wordt in het centrum niet toegelaten. Begrijpelijk, de atmosfeer is daar al jarenlang zo vervuild door het optreden van de politieke windvaan en dwarsschijter Jan Nagel, dat een hondenvaantje er niet meer bij kan. Ook, eigenlijk hoofdzakelijk vanwege nostalgische overwegingen, even binnen in wat eens boekwinkel v.h. Wout Vuyk was. Ik heb in die chaotisch ogende zaak heel wat boeken gekocht, inmiddels zijn de dames die de winkel dreven verdwenen en voert een raamkozijnschilderende heer het bewind: alle boeken twee euro's en drie voor vijf euro's. Ik ga zoeken en het eerste dat ik opvis is Martin van Amerongens "Over de doden niets dan goeds", necrologieƫn van politici. Het is maar goed dat Van Amerongen het begrip politici in 1986 ruim hanteerde, want de eerste necrologie die ik lees is die van Laurens ten Cate, gevolgd door die van Anton Constandse en die van Fedde Schurer, mannen met wie ik meer affiniteit heb dan Oud, Cals en Van Riel. Het tweede boek dat ik aanschaf heet "On Becoming American" de autobiografie van graaf Sanche de Gramont, die sinds 1974 als Ted Morgan door het leven gaat en de Pullitzer Prize won. Het derde boek was in en hogere prijsklasse: vijf euro's, maar ik laat het toch niet liggen. Het heet "Dark Star" en is een biografie in citaten over de in 1995 overleden Jerry Garcia (foto), aanvoerder van de "Grateful Dead", een groep waarvan ik een respectabel aantal elpees in de kast heb staan.