8.7.10

Uitje

Voor zaterdagtemorgen hebben we een "uitje geplend" zei de direktrise en ik dacht eerst wie plent er nou een sijpeltje, maar we zouden uit te rijden gaan met luukse wagens van een oude autoclub. Omdat ik nieuw ben in het oudereendhuis kwam ik achterin een Volkswagen te landen naast vrouw Miedema, die verlenen week ook een kamertje gekregen heeft. Niks tegen vrouw Miedema, maar er bleef maar een beetje plek over voor onderschrevene en vrouw Miedema liet bij elke verkeersdrompel een scheet. Daar kan het arme vrouwmens waarschijnlijk niet aan doen, maar ik werd er door de bestuurder van de Volkswagen op aangezien, want toen ik er wat van zei, zei hij "wie de scheet het eerst verneemt, heeft hem zelf in het hemd". Harrekrastus nog aan toe. We gingen krekt als was het een schoolreisje naar Appelscha. En vrouw Miedema maar stinnen: "wat is het hier mooi niet" en ik maar snuiven. Ik begreep ook wat de direktrise bedoeld had met een uitje geplend. De sijpels waren in de grauwe term van brodze Miedema bedaard en wouden naar buiten toe. Ik werd er tijge raar van. In Appelscha ben ik naar de direktrise gegaan en gezegd dat ik min over achterin een auto kon en dat ik graag een ander plak hebben wou, want dat ik anders moest spuien. Dat kon niet, zei de direktrise, want elkeneen had zijn vaste plek voor de dag. Nou dan zal ik maar met de bus weerom, zei ik, want ik ben zo mislijk als een hond. Met lijden ben ik toen achterin een open wagentje beland, een Emzie, van een man uit de omkanten van Dokkum. Hij had zo'n modern petje op de hol en Sierksma naast hem ook, maar ik zat als 'n veronwaaid propje papier met de blote hol achterin, zo de haren waaiden mij omtrent af. Maar het was noflukker als naast de rozige vrouw Miedema. Ik had naam van de bestuurder niet verstaan, het was al geen Friese naam, en ik kon het gesprek tussen hem en Sierksma door de wind ook niet volgen, dat was niet zo slim, want het ging allenig maar over tiesies en huurhuizen of zulkszowat en daar is voor mij geen smijten met de muts mee. Ik heb nu al dagen lang de hol onder de Nivea want ik ben tijge verbarnd.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Friesland