9.7.10

John Dawson

Jerry Garcia hielp ook "The New Riders of the Purple Sage" op weg, op hun eerst elpee speelde hij steelguitar. Helaas is er weinig origineel materiaal van de Riders op YouTube te vinden, het meeste dat ik vond is afkomstig van reünieconcerten, dit nummer "Truck Drivin' Man", ooit geschreven door Terry Fell, stond weliswaar op het repertoire, maar helaas heb ik uit de jaren zeventig geen eigen stukken kunnen vinden en het beeldmateriaal van "Truck Drivin' Man" is bovendien niet om over naar huis te schrijven. De in 2009 overleden gitarist en zanger John Dawson was verantwoordelijk voor veel van het eigen werk. Ik sprak hem destijds tijdens een tournee en na afloop van het interview vroeg hij me of ik een adres wist waar hij wielrentruitjes kon krijgen. Ik wist een aantal zaken in Utrecht en we spraken af dat ik hem in Amsterdam zou komen ophalen. Op weg naar Utrecht werden we ingehaald door een Porsche van de Rijkspolitie, Dawson lag in een deuk toen hij de feloranje gekleurde helm van de chauffeur zag en hij hief meteen: "Oh lord won't you buy me a Mercedes Benz. My friends all drive Porsches, I must make amends" aan, gevolgd door: "Janis would like that: an orange helmet worn by a police officer." In Utrecht kocht hij daarna drie felgekleurde wielershirts.