5.11.10

Dump


Er was na de Tweede Wereldoorlog weinig meer over van een wagenpark waarmee goederen vervoerd konden worden, het is daarom niet verwonderlijk dat transportondernemers kozen voor overtollig oorlogsmaterieel. Ik kan me niet herinneren dat het woord dump toen gebruikt werd, maar nog jarenlang, tot ver in de jaren vijftig, zag ik, soms totaal verbouwde legertrucks. Ik heb het grote voorbeeld gevolgd en een aantal legervrachtwagens een civiel tintje gegeven. Vooral bovenstaande drietons Bedford was zeer in trek. Van de vrachtwagen hieronder ben ik niet zeker van de oorspronkelijke fabrikant, vermoedelijk is het het een AEC, de chroom radiateur zal hij tijdens de oorlog niet gehad hebben, maar aangezien het oorspronkelijke ontwerp ontleend was een een vooroorlogse vredesproductie, heb ik me deze vrijheid veroorloofd. De onderste vrachtwagen is een GMC, de oorspronkelijk canvashuif is vervangen door een houten opbouw. Soms was de oorspronkelijk auto nauwelijk te herkennen, vooral op het chassis van de jeep, we spraken dat woord destijds als jeep uit en niet als dzjiep, verschenen de meest merkwaardige houten bouwsels.