19.11.10

Unst


Een paar jaar geleden was ik op het meest noordelijke Shetlandeiland Unst, waarvan een groot deel wordt ingenomen door een schitterend natuurreservaat. Ik beleefde voor de eerste keer dat ik werd aangevallen door een vogel, de skua of grote jager, door met mijn armen boven mijn hoofd te zwaaien verjoeg ik hem. Ik liep langs de kust naar het noorden, hoog boven de zee, tot ik links in de verte het kleine eilandje met de vuurtoren zag: Muckle Flugga (foto links).
Zo'n naam klinkt niet Engels, dat is niet zo verwonderlijk want de Shetlanders hebben meer op met de Vikingen, in de haven van de hoofdstad, Lerwick, ligt een vikingschip en sommige straatnamen liegen er ook niet om: King Haraldstreet en King Haakonstreet. De Noorse stad Bergen ligt dichterbij dan de Britse hoofdstad. Op de veerboot van Aberdeen naar de Orkneys dronk ik mijn eerste flesje Shetlands bier, gebrouwen op Unst, en toen ik ontdekte dat een bezoek aan de brouwerij, de Valhalla Brewery, tot de mogelijkheden behoorde ben ik daar op een middag naar toe gegaan. Het is een eenmansbedrijf met vier verschillende bieren en ik kreeg een persoonlijke rondleiding van de eigenaar. Vooral de namen van de bieren zijn fraai: "White Wife", "Auld Rock", "Simmer Dim" en "Sjolmet Stout", een verklaring van de namen staat hieronder.


Inmiddels is het assortiment met twee bieren "Old Scatness" en "Island Bere" uitgebreid.