10.11.10

Stoomtram


Van 1941 tot 1945 woonde ik in Drachten, daar reed geen electrische tram, maar een stoomtram in drie richtingen: Heerenveen, Groningen en Leeuwarden, meestal werden de wagons getrokken door vierkante, doosvormige locomotieven, die door spoorliefhebbers "stoofjes" genoemd worden. Maar zo nu en dan stond er in mijn ogen een echtere, door Maffei gebouwde, locomotief voor de wagons. De tram naar Leeuwarden reed over een eigen baan naar Veenwouden, daar werd omgerangeerd en vervolgens reed de tram over de treinbaan naar Leeuwarden, vlak voor het spoorstation daar zwenkte hij naar rechts om langs dat station naar het tramstation te rijden. Het gekke is dat ik me van het interieur van de rijtuigen (foto) niets meer kan herinneren, maar misschien heb ik ze ook alleen maar van de buitenkant bewonderd.