16.11.10

Lurpak

Natuurlijk keek ik afgelopen zondag naar het programma "Boeken" van Wim Brands, hij sprak met Douwe Draaisma over diens "Vergeetboek". De vrijdag ervoor had ik een herinneringsmoment gekoppeld aan vergeten. Ik kocht in Den Haag een pakje "Lurpak", Deense boter, die naar Groot-Brittanniƫ wordt geƫexporteerd. Het was de "Lighter"-versie gemengd met plantaardige olie.En plotseling herinnerde ik me dat een onderwijzer in Leeuwarden me meer dan zestig jaar geleden vertelde dat de Friese zuivelfabrieken de export van boter naar Groot-Brittanniƫ waren kwijtgeraakt omdat ze roomboter hadden gemengd met plantaardige olie, iets dat toen verboden was. De Denen namen de Britse markt over en Harlingen werd een minder belangrijke zeehaven. Dat verhaal herinner ik me, maar de naam van de onderwijzer, die het vertelde, ben ik vergeten.