14.7.14

Cernay en zo 2

Waarom fietste ik op een zondagmiddag naar Porrentruy en niet nog een keer naar Bazel, want dat was zonder afstappen mogelijk, bovendien had ik mooi kunnen kijken of het circus in Hagenthal er nog stond. Want op weg naar Bazel waren ze in dat dorp bezig een miniem circus op te bouwen. Ik was gestopt en had staan kijken hoe ze de tent ophesen. Toen men zag dat ik toekeek, was iemand naar de cabine van een van de vrachtwagens gelopen om de autoradio flink wat harder te zetten. Keiharde countrymuziek. Hij droeg de bijbehorende hoed.
Maar het werd dit keer Porrentruy. Porrentruy vanwege de naam. Veel mooier dan Bazel. Maar ik moest van de fiets en hem een colletje van de zesde of zevende categorie opschuiven, je moet ook niet twee keer rond het meer van GĂ©rardmer racen en dan nog even naar Porrentruy willen met een Nederlands verzet. In Porrentruy was feest: mannen in uniformen die qua vorm wel wat leken op Poolse paradepakjes, maar wel met sjerpen in de  kleuren van de Hongaarse vlag trokken op paard door het dorp.