5.7.14

Tram

De Haagse tram bestaat vandaag 150 jaar en dat wordt gevierd met een parade van oude trams met de majesteit in het open aanhangrijtuig 505. Ik heb de Oranjes nooit kunnen betrappen op enige belangstelling voor trams, laat staan dat ik er eentje ooit een tram heb zien  gebruiken en dat schijnt in Noorwegen anders: Koning Olav V (1903 - 1991) maakte temidden van zijn landgenoten gebruik van dit middel van openbaar vervoer. Hoe weet ik dit? Gistermiddag vond ik in een trein het Noorse dagblad "Aftenposten" van Donderdag 26 juni j.l. en altijd geïnteresseerd in vreemde talen en nieuwgierig of ik de krant kon lezen pikte ik hem op en vond een artikel met een foto. Er is momenteel een discussie in Noorwegen of de kleinkinderen van de huidige Koning Harald wel naar de juiste school zijn  gestuurd en of de monarchie niet achterhaald is: "Monarkiet hører fortiden til" (De monarchie behoort tot het verleden). Met wat moeite is te begrijpen wat er staat.
Koning Olav V zit uiterst rechts op de foto, er bestaat zelfs een foto waar hij zijn tramkaartje aan de conducteur laat zien.