20.7.14

Lezen

Ter gelegenheid van mijn verjaardag o.a. twee boeken ontvangen: "Uit Koers" van Frank Heinen, over wielrenners die het niet haalden. Interessant maar met één gebrek: geen namenregister achterin en dat blijkt een groot manco, want wanneer ik 's middag naar het toerverslag  luister op Sporza van Michel Wuyts en José De Cauwer en 's avonds naar Vive Le Vélo kijk op dezelfde zender met Karl Vannieuwkerke, dan vallen er vaak namen van renners over wie ik iets in "Uit Koers" gelezen heb, maar ik kan ze niet terugvinden. Het tweede boek lees ik nog: "Deutsche Exilliteratur im Niederländisch-Deutschen Beziehungsgeflecht. Eine Geschichte der Kommmunikation und Rezeption 1933-2013" van Els Andringa. Het lezen heeft tijd nodig en het nadenken over wat ik gelezen heb nog meer. Soms slaat verbazing toe, dat het vaderland laf was vanwege commerciële activiteiten was (en trouwens nog steeds is), wist ik en dat het voor Duitse (lees Joodse) vluchtelingen moeilijk was om hier opgevangen te worden wist ik eveneens, dat de toenmalige majesteit  de vluchtelingen niet op de Veluwe duldde omdat zij daar een optrekje had, wist ik ook, maar dat de correspondent van de NRC in Berlijn, die kritisch over het regerende nazituig berichtte, door de krant werd ontslagen, wist ik niet.