18.8.15

Marius en zijn moeder

Gisterochtend kreeg ik van Marius Bamberger - ooit bassist in de prachtige Friese band "Briquebec`' - een verhaal over zijn moeder, die aan Alzheimer lijdt. Ik neem het hieronder integraal over.


Pepermunt & Alzheimer.

Als het weer een beetje meezit gaan mem en ik nog wel `s een blokje om. 
Vandaag mooi weer en dus er weer op uit. Drop & pepermunt mee. En o ja een 
draagbare asbak, want mem rookt en in mijn auto zit geen asbak.  Ze steekt 
namelijk de één na de andere op want ze vergeet meteen dat ze net gerookt 
heeft. Als een schoorsteen dus. “Moet ik nu nog stoppen?”, zegt ze vaak. Ach 
welnee mem. `t Maakt nu toch niks meer uit concluderen we dan samen. Dan 
lacht ze.  Maar we gaan oude plekjes kijken. Maar vaak toch: “Heb ik hier 
gewoond? Is dat zo?” enne “Waar zijn we want ik herken niets…”. Gesprekjes 
met buren van destijds die toevallig in het zonnetje zaten. “Wie is die 
vrouw?”. En dan trekt soms opeens de mist op. Ik vraag dan bijvoorbeeld even 
later wie die meneer/mevrouw dan wel was. Zegt mijn moeder:”Weet je dat dan 
dan niet? Dat is ********** van je-weet-wel die vroeger zus & zo deed en 
blablabla..”. Ik verbaas me dan weer.
Ik stop even later verkeerstechnisch bij een huis en opeens begint ze 
allemaal dingen van vóór de oorlog te vertellen. Dingen die zich daar 
afgespeeld hebben. En dat de bewoner later in de oorlog fout was en bij de 
Landwacht zat. De man slingerde een zus van mijn moeder aan haar haren in de 
rondte omdat ze blijkbaar iets fout had gedaan. Dat een andere NSB`er bij de 
SS ging en nog bij Stalingrad ligt. Dan hoor ik welke families van het dorp 
in de oorlog allemaal bij de NSB zaten. Dat een buurman van ons destijds, ik 
herinner me hem ook, bewaker in kamp Amersfoort was. Dattie na de oorlog 
vast heeft gezeten en zijn stemrecht kwijt raakte. Dat buurman daardoor, ja 
hoe is`t mogelijk hè, bij de Jehova`s raakte. Dan zegt mijn moeder dat mijn 
oma vaak de ramen en gordijnen aan de kant van die buurman dichtdeed want 
pake had een radio en een motor verstopt in de schuur. NSB buurman verlinkte 
wel mensen. Niet zélf in het dorp maar hij gaf het dan door aan andere 
NSB`ers uit naburige dorpen die dan even langskwamen. Hoe buurman op Dolle 
Dinsdag in paniek raakte. Mem vertelde dat ze in oorlog melk moest halen bij 
halen bij een boerderij verderop en dat ze dan na Sperrtijd door het bos 
ging. Dat ze zich nog herinnerde hoe die verse en warme koeienmelk smaakte. 
Ze proefde onderweg altijd even. Beppe maakte er `s zondags wel eens lekkere 
room van, wist ze nog.  Ik vroeg haar waar dat melk-haal-paadje was. Ze 
vertelde waar en ik kende dat paadje ook van een leuk meisje dat daar in 
mijn jeugd vlakbij woonde. (!) Sssstttt… Dus daar naar toe gegaan. Mem 
vertelde en vertelde maar. Prachtig!  Dat ze bij de bevrijding in april `45 
ontdekte dat ze met het op de MULO in Drachten geleerde Engels écht met 
Canadese soldaten kon praten. Dat verbaasde haar hevig. Over de dansavonden 
met de soldaten. Dat één van de meiden uit een naburig dorp zich door 
verscheidene soldaten liet pakken. Wat een sloerie was dat, mopperde ze nog. 
Chocolade had ze in jaren niet gezien. “Ik werd wel thuisgebracht met een 
jeep van de Canadezen. Omdat ik wel wat dingen voor ze vertaalde”. Net als 
of de dementie stof even weggeblazen was.
Even verder op is nog steeds het kerkhof en daar liggen ooms en tantes maar 
ook pake en beppe. Mem wil daar ook begraven worden heeft ze me lang geleden 
verteld. Ik stelde voor om daar even te gaan kijken. Ze stapte door het hek 
en kwam in haar herinnering. Hier en daar even stilstaand en ik kon zien dat 
ze diep aan het graven was in haar verleden. Maar ze wist wéér heel veel te 
vertellen. Haar jeugd en andere dorpsgenoten kwamen voorbij. Het halve dorp 
zo ongeveer! Alzheimer is een wel heel vreemde ziekte. Aangekomen bij pake 
en beppe hebben we de rollator aan de kant gezet en zijn we samen tussen 
andere graven door naar de steen gelopen. Ik ondersteunde haar en ze leunde 
nog even een keer bij haar vader en moeder.
“Het was een prachtige zondagochtend”, zei ze teruggekomen in het 
verzorgingshuis. Dat vond ik ook. Ik vraag me af of ze het allemaal nu nog 
wel weet….