27.8.15

Jane XIX


De laatste beschreven bladzijde in Otho Scotts album is die van Effie M. Leeb. Zij woont klaarblijkelijk in Andover, een plaats in Ashtabula County, om er te komen moet je of door Geauga County of door Lake County, het is in ieder geval niet naast de deur. Haar schrift is zo verbleekt dat ik de computer moet gebruiken om het goed leesbaar te maken. Effie haalt regels aan van de destijds populaire Amerikaaanse schrijfster Annie Fields (1834-1915):
"He who bears,
Scorn unto labor, ever shall be slave;
But he who finds no dark in labor's might,
He will be king; and the bright crown he wears
Will shine with stars above the sluggard's grave."
 Effie heb ik in Geauga noch in Cuyahoga County terug kunnen vinden. Mijn onderzoek eindigt dus in mineur. Wat mij bijblijft van het geheel is in de eerste plaats het handschrift van de mensen destijds -  de meesten teenagers - zo fraai wordt er niet meer geschreven:  er moet op school veel aandacht aan  zijn besteed. Ook bijzonder is dat de zestienjarige Otho het voor elkaar kreeg ook de uitgever van de lokale krant zijn handtekening te laten zetten. Achteraf gezien was het onderzoek een tijdrovende bezigheid; ik zat uren achter scherm en toetsenbord. Nu gaat het album naar Chagrin Falls vergezeld van een Engelse vertaling van alle stukjes - van Jane tot Jane XIX - naar het plaatselijk museum daar.