28.8.16

Pomp

Zo'n week of zes geleden wilde mijn Traction Avant niet starten, met voldoende stroom en een halfvolle tank is dat vreemd. De schuldige bleek de  benzinepomp, nu lijkt dat op het eerste gezicht geen probleem, er zijn revisiesetjes, maar in mijn stalling is geen verlichting en dan is het lastig sleutelen. Bovendien werden er in 1954 van drie verschillende toeleveringbedrijven pompen geïnstalleerd, de mijne bleek een S.E.V. Toch bestelde ik voor alle zekerheid ook een reservepomp, maar die had het nadeel dat erg geen glazen deksel op zat, met behulp van een bevriend sleutelaar en een zaklantaarn werd de kapotte pomp verwijderd en de nieuwe aan de motor bevestigd. Maar de nieuwe pomp had een merkwaardigheid. De benzinetank zit achteronder in de wagen, dan zou je veronderstellen dat de aansluiting van de pomp ook naar achteren wijst, maar dat bleek niet het geval, benzine moest er voor in en kwam er achter - naar de carburateurs - weer uit. Dat betekende langere benzineslangen dan normaal  en dat dat voor ellende kan zorgen,  daar kwam ik woensdagmiddag op weg naar Dalfsen achter: het was snikheet en plotseling zat ik in een voortstrompelende Traction Avant: vapor lock, benzine die al gas wordt voordat het de carburateur bereikt. Achter me een claxonerende vrachtwagen, heel even leek het Steven Spielbergs eerste film "Duel" met Dennis Weaver in  de hoofdrol. Na een tijdje op een parkeerplaats te hebben gebivakeerd opnieuw op weg, maar na tien minuten exact dezelfde ellende, een niet vooruit te branden 15/6. Dus de snelweg af en via binnenwegen naar Dalfsen waar het euvel bij "Classic Job" sowieso zou worden verholpen, want ik had inmiddels een nieuwe benzinepomp met glazen deksel en met de in- en uitlaat aan de goede kant  op de kop getikt.