Wie
in het kentekenregister van de RDW naar 97-26-DT zoekt, vindt Vauxhall
Hurtingham, waarmee maar weer eens bewezen wordt dat de rijksdienst wel
eens faalt, want het model heet Hurlingham. Dat het een Vauxhall is, is
gemakkelijk te zien, tot na de Tweede Wereldoorlog, toen Vauxhalls nog
Vauxhalls waren en geen Opels met een andere speldje op de borst, waren
ze herkenbaar aan de groeven boven in de motorkap. Met Nederlandse
kentekens zijn trouwens meer merkwaardige zaken aan de hand. Vroeger,
dat wil zeggen toen de provinciale kentekens nog bestonden (A =
Groningen, B = Friesland, enz.) waren kentekens persoonsgebonden. Stel
dat iemand in Friesland in 1931 een Ford kocht die het kenteken B12345
kreeg en dat de man in 1934 de Ford verkocht en een Peugeot aanschafte,
dan kreeg die wagen hetzelfde nummer: B12345. In het programmaboek van
de 7e P.A.C.tradtierit van 14 oktober 1962 staat op pagina 45 een
Hispano-Suiza 1922 afgebeeld met het kenteken ZD-46-11. Omdat ik wilde
nagaan welk type Hispano-Suiza was afgebeeld, raadpleegde ik het
kentekenregister van de RDW en dit was het resultaat: