11.4.22

VAUXHALL




Wie in het kentekenregister van de RDW naar 97-26-DT zoekt, vindt Vauxhall Hurtingham, waarmee maar weer eens bewezen wordt dat de rijksdienst wel eens faalt, want het model heet Hurlingham. Dat het een Vauxhall is, is gemakkelijk te zien, tot na de Tweede Wereldoorlog, toen Vauxhalls nog Vauxhalls waren en geen Opels met een andere speldje op de borst, waren ze herkenbaar aan de groeven boven in de motorkap. Met Nederlandse kentekens zijn trouwens meer merkwaardige zaken aan de hand. Vroeger, dat wil zeggen toen de provinciale kentekens nog bestonden (A = Groningen, B = Friesland, enz.) waren kentekens persoonsgebonden. Stel dat iemand in Friesland in 1931 een Ford kocht die het kenteken B12345 kreeg en dat de man in 1934 de Ford verkocht en een Peugeot aanschafte, dan kreeg die wagen hetzelfde nummer: B12345. In het programmaboek van de 7e P.A.C.tradtierit van 14 oktober 1962 staat op pagina 45 een Hispano-Suiza 1922 afgebeeld met het kenteken ZD-46-11. Omdat ik wilde nagaan welk type Hispano-Suiza was afgebeeld, raadpleegde ik het kentekenregister van de RDW en dit was het resultaat:
Een veel oudere Vauxhall, een driecylinder uit 1904, reed in 1965 mee in de P.A.C.traditierit.