Er
zijn ongetwijfeld lezers die mijn fascinatie voor rijdend oud ijzer
maar niks vinden.Wanneer ik mij afvraag waar hij vandaan komt, dan heb
ik geen antwoord. Er is een vooroorlogse foto waar ik lachend op de
treeplank van een auto uit de eerste helft van de jaren dertig sta, maar
thuis, ik bedoel het ouderlijk huis, hadden we geen auto en mijn
rijbewijs haalde ik pas toen ik dertig was. Mijn eerste belangstelling
voor technische zaken ging uit naar treinen en daarna jarenlang naar
vliegtuigen. Dat van die vliegtuigen begrijp ik, binnen twintig minuten
zat ik op vliegveld Leeuwarden en keek naar de Spitfires, de sporadische
Proctors en Ansons en later naar de Gloster Meteors. Wanneer precies de
oude auto’s verschenen zijn, weet ik niet meer. Ik heb foto’s van een
rallye van oude auto’s in Den Haag met o.a een Chandler, waarover ik
later nog met Frits Hotz heb gecorrespondeerd. Nog altijd ontroert me
zijn verhaal hoe hij als jongetje een Chrysler Airflow achtervolgt om
vervolgens door de chauffeur min of meer te worden afgebekt. Ik ging
naar bijeenkomsten van de Pionier-Automobielen Club in Zandvoort, ook
daar heb ik foto’s van. Toch gaat het bij mij niet alleen om rijdend
oud ijzer: er is meer. Want hoe veel eenvoudiger is het om een foto van
een willekeurige straat te dateren als je ziet welke auto’s er
geparkeerd staan. En dan zijn er die verhalen over auto’s, die je in
boeken kunt vinden en dan heb ik het niet over de koffietafelboeken vol
foto’s in superformaat. Als ik lees over de belachelijke bonussen, die
tegenwoordig in het bedrijfsleven worden uitgekeerd en waar de regering
hoegenaamd niets tegen kan doen dan denk, wacht eens even, over dat
soort zaken heb ik ergens iets gelezen en ik ga op zoek en vind het
volgende: Sir John Black was president-directeur van Standard-Triumph en
in 1949 vonden zijn mededirecteuren hem zo waardevol voor de firma dat
ze hem 100.000 aandelen ter waarde van 25.000 pond in het bedrijf gaven,
tegen de verzekering dat hij niet naar een andere fabriek zou gaan.
“The British Government of the day got to know of this, introduced
vicious and retrospective legislation, and taxed the gift out of
existence. (bron: “Triumph Cars, the complete 75-year history", door
Richard Langworth and Graham Robson gepubliceerd in 1979 door Motor
Racing Publications Ltd. London). In 1949 regeerde Labour, Clement
Attlee was premier. Ik zou de maatregel allebehalve “vicious” willen
noemen, maar heel terecht.