Als
Fiat de C van "Croma" had weggelaten, had de auto keurig in het rijtje
Morris "Oxford", Mercedes "Mannheim", Austin "Cambridge" en Chrysler
"New Yorker" (foto boven) gepast. Auto's hebben klaarblijkelijk namen
nodig maar "Herald", "Le Sabre" en "Picasso" heb ik nooit zo goed
begrepen. In de vliegtuigindustrie was het niet anders, daar werd
natuurgeweld bij de naamgeving van jachtvliegtuigen in ere gehouden:
"Hurricane", "Taifun", "Tornado" en ook ""Thunderbolt" past wel in het
rijtje. Van laatst genoemd jachtvliegtuig, de Republic P47 werden
tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 15000 exemplaren gebouwd, toch
is de naam in tegenstelling tot die van de North American "Mustang" in
het vergeetboek geraakt.
Republic
onstond uit de Seversky Aircraft Corporation, opgericht in februari
1931 door majoor Alexander Nikolayevitch de Seversky (1894-1974), een
voormalig Russisch legerofficier die dienst had gedaan bij de
tsaristische marineluchtvaartdienst, tijdens zijn eerste vlucht werd
neergeschoten en zijn rechterbeen verloor. Dat weerhield hem er niet van
zijn carrière voort te zetten en dertien overwinningen op zijn naam te
zetten. In 1917 maakte hij deel uit van een Russiche missie aan de
Verenigde Staten. Na het uitbreken van de revolutie in zijn geboorteland
besloot hij in de V.S. te blijven en zich aan de vliegtuigbouw te
wijden. Uit het amfibievliegtuig de SEV-3, dat op 15 september 1935 's
werelds snelheidsrecord voor dergelijke vliegtuigen veroverde met een
snelheid van bijna 371 km/u., werd de "Thunderbolt" ontwikkeld.